Nové divadlo v Plzni - rozhovor s architektem Vladimírem Kružíkem

Rozhovory

Interiér Nového divadla v Plzni prochází výraznou přestavbou. První výsledky může veřejnost již vidět ve foyer divadla, kam Konsepti dodávalo nábytek značek Moroso a Kartell. 

Představte svůj koncept – jaká jsou specifika prostoru, co jste zamýšlel např. zdůraznit, vyzdvihnout nebo naopak potlačit?

Prostor hlavního foyeru byl navržen jako svým způsobem polotovar - prostor, který bude v detailech dotvořen samotným divadlem. Mám na mysli například využití mobilních výstavních panelů, které se nacházejí ve všech třech podlažích hlavního foyeru. Kdo navštíví divadlo dnes může vidět, že foyer již plní také funkci galerie výtvarných artefaktů spjatých více nebo méně s divadlem nebo městem Plzní. Novinkou ale pro mě byl záměr vedení divadla vytvořit z posledního největšího podlaží hlavního foyeru něco jako multifunkční prostor – kavárnu, restauraci, místo pro konání besed s diváky před představením – vybavením tohoto prostoru polokřesílky se stolky se tento záměr zcela jistě podaří splnit.

Proč jste zvolil spolupráci s Konsepti?

S kolegy z Konsepti mě pojí dlouholetá spolupráce. Začala bezmála před dvaceti lety při velkém projektu celkové rekonstrukce budovy ústředí ČNB v Praze na Příkopech. Pracoval jsem na návrhu interiérů kanceláří pro členy bankovní rady včetně kanceláře a pracovny guvernéra ČNB. Druhým mým úkolem byl opět interiér budovy bývalé plodinové burzy na Senovážném náměstí – nově kongresového centra ČNB. Nároky a požadavky klienta na volný mobiliář, které byly v některých aspektech velice obtížně splnitelné kvůli jeho vysokým nárokům, dokázala uspokojit až nabídka sedacího a stolového nábytku z firmy Konsepti. Protože v případě DJKT a dovybavení nábytkem prostoru hlavního foyeru byly požadavky na uživatelský komfort a design nábytku stejně tak vysoké, neváhal jsem postupovat obdobně jako v případě ČNB.  

Proč jste vybral právě toto vybavení interiéru?

Šlo o splnění požadavků na uživatelský komfort a také na kvalitu zpracování a kvalitu použitého materiálu. Pro značku MOROSO jsem se rozhodl kvůli skutečnosti, že autory jejich kolekcí mobiliáře jsou mezinárodně známí designéři, jejichž návrhy jsou výrazem jejich individuálního přístupu k nábytkové tvorbě, mají svůj styl, jsou jedinečné a originální. O to mi šlo především, vnést do interiérů divadla barvu, tvar, oživení formou osobitého a nezaměnitelného designu.

Co se bude v divadle upravovat dále?

Určitě je spousta věcí, které se dají vylepšovat a měnit. Velice rád nabízím svoje služby divadlu, těším se, že budu moci také promluvit do představ dokončení prostoru dnešního prázdného náměstí mezi provozní a divadelní budovou, zvýraznění by si asi zasluhoval boční vstup na malou scénu. Pokud by byl prostor mezi divadelní a provozní budovou zasklením proměněn na další interiér divadla, umožnilo by se divákům vstoupit do hlediště také přímo k nejnižším řadám. Námětů je skutečně hodně, myslím si, že by divadelní budova měla umět měnit svoji tvář tam, kde je to zapotřebí z důvodu jejího lepšího využití a provozu.

Foto: Filip Jandourek

Podobné články

Speak: Architekt Petr Kolář

7 minut čtení
Architekt Petr Kolář je skvělý architekt, tvrdě pracující profesionál a mimořádný člověk. Osobnost s nesmírnými zkušenostmi, empatií a…
  • Rozhovory

K designu se člověk musí prokoukat

7 minut čtení
Radek Špicar je viceprezident pro hospodářskou politiku a export ve Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je největším tuzemským zástupcem českých…
  • Rozhovory
Nahoru